Onko sähköllä ajaminen enää edullista? Ilmaiset latauspisteet ovat kadonneet lähes kokonaan ja Teslakin on lopettanut jo vuosia sitten autojen myynnin, joihin sisältyi ”ikuiset” ilmaiset lataukset omilla Supercharger-asemilla. Nopeita suurtehoasemia on tullut runsaasti teiden varsille, mutta kWh hinnat liikkuvat tyypillisesti useissa kymmenissä senteissä.
Sähköllä ajaminen on hyvin edullista, jos asut paikassa missä voit käyttää taloutesi sähköä auton lataamiseen. Suurimmalle osalle autoilijoita riittää kaikkiin päivittäisiin ajoihin, yön aikana suoritettu kotilataus. Suurtehoasemien käyttötarve rajoittuu suurella osalla satunnaisiin kertoihin vuodessa, esim. pidemmille loma-matkoille. Harvoin suoritetut suurteholataukset, eivät merkittävästi nosta vuosikustannuksia.
Nykyisillä sähköautoilla selviää jo hieman pidemmistäkin työmatkoista ilman välilatauksia. Jos työsi on ajaa aamusta iltaan, silloin tilanne on tietysti toisenlainen. Tässäkin tapauksessa edullisesta kotilatauksesta on hyötyä. Aamulla lähdetään aina täydellä akulla liikkeelle, päivän tai reissun aikana ladataan matkalta vain tarvittava määrä, jotta päästään taas edullisen kotilatauksen piiriin. Seuraavana aamuna taas voidaan lähteä täydellä akulla, joka on yön aikana latautunut edullisesti.
Sähköautoilu voi olla taloudellisesti hyvinkin järkevää, vaikkei olisi mahdollisuutta kotilataukseen. Ehdottomasti suurimman taloudellisen hyödyn saa, jos voi ladata autoa pääsääntöisesti muualla kuin kaupallisilla lataus-asemilla. Kotilautauksen kustannuksiin vaikuttaa moni seikka, minkälainen sähkösopimus on itsellä, siirtomaksut, jne.. Jos verrataan tällä hetkellä tarjolla olevia sähkösopimuksia ja vastaavasti tämänhetkisiä nestemäisten polttoaineiden hintoja. Voidaan sanoa että tyypillisen sähköauton sähkönkulutus vastaa rahassa, 1-2 litran kulutusta 100 kilometrillä.