Oletko huomannut että pitkäaikaisena asiakkaana maksat usein tuotteista ja palveluista selvästi uusia asiakkaita enemmän? Tämä pätee moneen eri asiaan kuten puhelinliittymät, lehtitilaukset, vakuutukset, sähkö, jne..
Puhelinliittymiä tarjotaan uusille asiakkaille jatkuvasti tarjoushinnoin. Mutta en tiedä kauanko pitäisi olla asiakkaana, jotta operaattorilta oltaisiin yhteydessä ja tarjottaisiin edullisempaa ”kanta-asiakashintaa” pitkästä ja hyvästä yhteistyöstä. Operaattorit huomioivat pitkäaikaiset asiakkaat yleensä vasta siinä kohtaa, kun saavat tiedon liittymän siirtymisestä kilpailijalle. Tämän jälkeen alkaa tulemaan viestejä joissa kerrotaan kuinka tärkeä olet heille ja mitä he haluavat tarjota, jotta pysyisit asiakkaana. Tämä onkin oikeastaan se ainoa keino vaikuttaa hinnoitteluun, kilpailuttamalla omaa operaattoria säännöllisesti tarttumalla kilpailijoiden tarjouksiin.
Lehtitilauksiin on tarjolla jatkuvasti tarjouksia, mutta nämähän koskevat yleensä vain uusia tilaajia. Vanhat asiakkaat maksavat pääsääntöisesti varsin korkeita hintoja vuodesta toiseen, jos vain tyytyvät maksamaan laskunsa ja jatkamaan kestotilausta. Jos kuitenkin päätät lopettaa tilauksesi, yleensä viimeinen lehti ei ole laatikkoon ehtinyt, kun joku soittaa ja tarjoaa samaa lehteä kovilla eduilla. Sinusta on tullut tärkeä asiakas!
Vakuutuksia kilpailuttamalla saat lähes aina paremman tarjouksen, kuin nykyiset hintasi ovat. Sama pätee taas vuoden-parin päästä.
Kun määräaikainen sähkösopimuksesi on päättymässä, sähkönmyyjä on yleensä hyvissä ajoin liikkeellä ja tarjoaa innokkaasti jatkoa jollain tarjoushinnalla. Kun koitat saada tarjottua hintaa alemmas, kuulet usein perustelut kuinka kova tarjous on, eikä siinä ole tingin varaa. Tarjoukseen tulisi tarttua heti, ettei mene ohitse, näin vakuutellaan usein myyjän toimesta. Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä katsoa, millä hinnalla muut sähkönmyyjät tarjoavat sopimuksia. Ei ole laisinkaan itsestäänselvää, että nykyisen sähkönmyyjän tekemä tarjous olisi tässä kohtaa se paras vaihtoehto.
Pitkäaikaiset passiiviset asiakkaat maksavat usein hyvin korkeita hintoja erilaisista tuotteista ja palveluista. Monen mielestä asioiden ei tietysti pitäisi olla näin, vanhoja hyviä asiakkaita tulisi huomioida muutoinkin kuin pakon edessä. Siinä kohtaa kun asiakas huomaa että tässähän on pitkään maksettu turhasta, asiakas vaihtaa helposti toimittajaa!